אם אתם חיים בישראל בשנים האחרונות, סביר להניח שראיתם שיותר ויותר אנשים בוחרים לנהוג ברכבים חשמליים, ויש לכך סיבות טובות. מכוניות חשמליות הן ידידותיות לסביבה, לא דורשות תדלוק, עלויות התחזוקה שלהן נמוכות יותר ממכוניות הנוסעות על דלק, ואולי הכי חשוב — הרבה יותר כיף לנהוג בהן.
אם יש לכם כבר רכב חשמלי או שאתם רוצים לקנות אחד, אל תשכחו שבמקום לנסוע לתחנת דלק (ולהוציא שם כמה מאות שקלים בכל תדלוק), את המכונית החשמלית צריך להטעין, וכאן נכנסות לתמונה עמדות הטעינה.
במאמר הבא נציג בפניכם איזה סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי קיימות כיום בשוק, כדי שתוכלו לבחור את זו שהכי מתאימה לכם.
עמדות טעינה לרכבים חשמליים — איזה סוגים יש?
כיום, בישראל ובעולם קיימות 3 סוגים של עמדות טעינה:
- Mode 2 (טעינה איטית)
- Mode 3 (טעינה מהירה)
- Mode 4 (טעינה מהירה במיוחד)
אם שאלתם את עצמכם איפה Mode 1, התשובה היא שמדובר בעמדת טעינה מיושנת שכבר לא מתאימה לרכבים חשמליים מודרניים, ולכן כיום כבר לא משתמשים בה.
בשביל לבחור את עמדת הטעינה לרכב חשמלי המתאימה לכם, חשוב להבין את ההבדלים בין 3 העמדות ומהם המאפיינים העיקריים של כל אחת.
Mode 2 (טעינה איטית) — AC
נקראת גם: עמדת טעינה ניידת
זמן ממוצע לטעינה מלאה: 15 שעות
המוד-2 היא עמדת טעינה איטית יחסית, שמגיעה יחד עם הרכב במעמד הקנייה. אבל בגלל שרוב הרכבים החשמליים לא מיוצרים בארץ הקודש אלא מגיעים מחו"ל, שקע הטעינה המצורף אליהם הוא לא תקני ולא מתאים לשימוש בישראל.
העמדה הזו מטעינה את הרכב באמצעות כבל טעינה המתחבר לשקע חשמל ביתי. חשמל עובר דרך הכבל אל תוך הסוללה שברכב ומטעין אותה.
לחובבי הפרטים הטכנים — זו מערכת טעינה חד פאזית, בה הזרם החשמלי מוגבל ל-16 אמפר, בעוד ההספק המרבי מגיע רק ל-3.68 קילו וואט.
בדרך כלל, המטענים יגיעו עם ברירת זרם שבין 6-16 אמפר. חלק מיצרניות הרכב יאפשרו לכם לברור את זרם הטעינה, כשהזרם המינימלי הדרוש לרכב חשמלי כדי להתחיל בטעינה הוא 6 אמפר.
בישראל, מטענים אלו חייבים להגיע עם שקע כוח (הנועד למנוע עומס חשמלי שיכול לגרום לקצר) שמתאים לתקן הישראלי, ולהיות מוגבלים לחד פאזי ו-16 אמפר. אם המטען לא עומד בתקן הישראלי, יש להגביל אותו ל-10 אמפר חד פאזי, ואת זמן הטעינה להגביל למקסימום לשעתיים.
Mode 3 (טעינה מהירה) — AC
זמן ממוצע לטעינה מלאה: 7 שעות
מתקדמים. המוד-3 היא עמדת הטעינה לרכב חשמלי הנפוצה ביותר בישראל. תוכלו לראות אותה בהרבה בתים פרטיים, בניינים, משרדים ובמקומות ציבוריים.
מדובר בעמדת טעינה מהירה, אשר מקובעת לקיר. חלק מעמדות המוד-3 עובדות על חד פאזי, בעוד אחרות עובדות על תלת פאזי — זה משתנה בין יצרן ליצרן.
חלק מהיצרנים "מגדילים ראש" ומייצרים את עמדות הטעינה בצורה כזו שיוכלו להתחבר גם למערכת חד פאזי וגם לתלת פאזי, הכל בהתאם לסוג המערכת.
התקן הישראלי קובע שאת העמדה חייב להתקין על משטח ישר ויציב (כמו עמוד או קיר).
ההספק המרבי שלה נע בין 7.36KW בחד פאזי ועד 22KW בתלת פאזי.
כשמתקינים עמדה כזו בבית, היא מגיעה עם כבל מובנה שמאפשר לכם לתדלק בצורה דומה לתדלוק רגיל — פשוט שולפים את הכבל ומחברים אותו לרכב.
Mode 4 (טעינה מהירה במיוחד) — DC
זמן ממוצע לטעינה מלאה: 25 דקות
כאן אנחנו כבר מדברים על עמדת טעינה סופר מהירה.
עמדת טעינה בעוצמה הזו (שמאפשרת להטעין את הרכב תוך 30 דקות), דורשת תשתיות יקרות, כי ההספק החשמלי בה גבוה מאוד. לכן, פחות סביר שתיתקלו בה אצל אחד השכנים, כי היא מיועדת למקומות ציבוריים, מתחמי מסחר ותחנות דלק.
חשוב לציין: ההמלצה היא שלא להטעין את הרכב אך ורק בעמדות מסוג מוד-4, בגלל שהן נוטות לחמם מאוד את הסוללה, מה שלאורך זמן יכול לפגוע בביצועים שלה.
הבדל נוסף שאולי ולא ידעתם עליו – גם בסוג החיבור של הרכבים החשמליים יש הבדל!
2 החיבורים הקיימים הם Type1 ו- Type2.
השאלה הבאה שלכם כנראה תהיה – מה קובע את סוג החיבור של הרכב?
ממש על קצה המטען אפשר להגיד ש:
Type 1 קיים בעיקר ברכבים יפניים ואמריקאים ופחות נפוץ בארץ.
Type 2 קיים בעיקר ברכבים אירופאיים והוא הסוג הנפוץ בארץ.
רוצים לדעת עוד על התקנת עמדת טעינה חשמלית?
MeroNRG – חטיבת ה-EV של קורן מבנים ומערכות מבצעת התקנת עמדות טעינה המתאימות לכל סוגי הרכבים החשמליים ומספקת פתרונות טעינה חכמים, משתלמים ופשוטים לתפעול.