התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי: הנחיות שצריך להכיר

דף הבית » מאמרים וכתבות » התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי: הנחיות שצריך להכיר
רכב חשמלי אנרגיה ירוקה

מוכנים לעשות את הצעד הראשון לעבר עתיד ירוק יותר?

אז כדאי שתכירו את ההנחיות להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בישראל.
את ההנחיות קבעה רשות החשמל, הכפופה למשרד האנרגיה.

הן נועדו על מנת שיהיה תקן ברור ואחיד בכל הנוגע להתקנת עמדות טעינה

והן מתייחסות לדרישות טכניות כמו גם לשיקולי בטיחות.

המטרה היא להבטיח שעמדת הטעינה שלכם לא תיהיה רק יעילה, אלא גם בטוחה לשימוש.

הרכבת עמדת טעינה - הנקודות המרכזיות של ההנחיות

  1. תכנון, התקנה ותחזוקה של עמדת טעינה יבוצע רק על ידי חשמלאי מוסמך ומורשה.
  2. מותר להטעין רכב חשמלי רק באמצעות מערכת שנועדה לטעינה.
  3. רק עמדת טעינה תקינה יכולה לשמש להטענת רכב חשמלי במקומות ציבוריים.
  4. אין להטעין יותר מרכב אחד בו זמנית בעמדה שיש לה חיבור לרכב אחד.
  5. אסור להטעין רכב חשמלי באמצעות כבל מאריך.
  6. כדי להטעין רכב חשמלי, יש להשתמש בכבל הייעודי המחבר את הרכב לעמדת טעינה. אורך הכבל המרבי יהיה כ-8 מטרים.
  7. לשימוש בכבל טעינה באורך מרבי של 10 מטר, יש להתקין מערכת ניהול כבילה על עמדת הטעינה.
  8. עמדת טעינה תותקן רק על משטח קבוע ויציב כמו קיר או עמוד.
  9. מערכת החשמל במקום הטעינה צריכה להיות מותאמת על מנת להזין את עמדת הטעינה בחשמל.
  10. בהתאם לסוג מערכת הטעינה הנמצאת בשימוש, יש לכלול התקן מבודד ("מכפש") [?] או מפסק מגן אוטומטי במערכת החשמל.
חשמלאי עמדת טעינה מוסמך
טיפול בעמדת טעינה על ידי חשמלאי מוסמך בלבד

מה צריך לדעת לפני התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

מה צריך לדעת לפני התקנת עמדת טעינה
  • כשאתם מתקינים עמדת טעינה, יש לשמור את המסמכים הנוגעים להתקנה, למקרה שיהיה צורך לאתר את התשתית בעתיד.
  • בבית פרטי אפשר להשתמש בחיבורים מסוג Type 1 או מסוג Type 2, לבחירתכם.
  • במערכת חשמל חד פאזי, הזרם המקסימלי לטעינת רכב חשמלי במעגל הטעינה יהיה 16 אמפר.
  • אם עמדת הטעינה בה נעשה שימוש אינה עומדת בתקנים הנדרשים ומערכת החשמל היא חד פאזי, הטעינה תוגבל למקסימום שעתיים והזרם לא יעלה על 10 אמפר.
  • בדיקה של תקינות מערכת ההארקה בין עמדת הטעינה לבין רכב החשמלי היא חובה, וחייב לבצע את הבדיקה לאחר ההתקנה.
  • במקרה של תקלה במערכת הארקה, יש לוודא שהזרם החשמלי מתנתק באופן אוטומטי.
  • ברגע שמכשיר הטעינה מנותק מהרכב החשמלי, חייב לוודא שהזרם החשמלי מתנתק באופן מיידי.
  • התקן הטעינה בו נעשה שימוש צריך להיות מתוכנן במיוחד עבור כלי רכב חשמליים, ולא ניתן להטעין איתו התקנים אחרים.
  • יש לוודא כי זרם הטעינה מוגבל בהתאם לתקנות רשות החשמל באמצעות מערכת לניהול עומסים.
  • יש לוודא שקיימת מערכת הגנה ובקרה מפני עומס יתר בעמדות טעינה ציבוריות.

התקנת עמדת טעינה בהתאם לתקני הבטיחות

  • בעמדת טעינה ציבורית בה מותקנת טעינה מסוג Mode 3, מותר לטעון את הרכב באמצעות חיבור Type 2 בלבד.
  • חובה לוודא שבעמדת הטעינה מותקן מפסק מגן העומד בתקן, כדי למנוע מצב של חישמול חלילה.
  • אם עמדת טעינה ממוקמת באזור שיש בו סכנה, חשוב לספק הגנה נוספת המתאימה לתנאים הספציפיים במקום.
  • כדי להבטיח שעמדת הטעינה והציוד הנלווה שלה לא ייפגעו, חשוב להתקין אותם במקום עם סיכון מינימלי לפגיעה חיצונית.
  • חשוב להתקין את העמדה וכל הציוד הנלווה במקום המספק הגנה מפני נזקים מכניים ועומד בתקן של רשות החשמל לדרגות הגנה. התקנה במבנה סגור מחייבת רמת הגנה נמוכה יותר בהשוואה להתקנה במקום פתוח.
  • מדי 6 שנים לפחות, יש לבצע בדיקה לעמדת הטעינה לרכב חשמלי, על ידי חשמלאי מוסמך.
עמדת טעינה תקנית MeroNRG
עמדת טעינה תקנית MeroNRG

תיעוד ושילוט בעמדת טעינה

מתקין עמדת טעינה ימסור לבעלים או למזמין העמדה את המסמכים הבאים:

  1. מפרט נתוני העמדה
  2. הצהרת יצרן לגבי העמדה
  3. פרטי חברת האחזקה והתיקונים
  4. תוכנית חשמל של הזנת עמדת הטעינה
  5. הוראות תפעול ובטיחות
  6. דוח בדיקה
שילוט לעמדת טעינה
שילוט לעמדת טעינה MeroNRG

על הבעלים של עמדת הטעינה לשמור את המסמכים,
כמו כן את דוחות הבדיקה התקופתיים, וכל מסמך הנוגע לתיקונים או שדרוגים של העמדה.
יש להתקין על עמדת הטעינה שילוט הכולל הספק מירבי, ואת השם והטלפון של מתקין העמדה.
על הבעלים של עמדת הטעינה או על מי שמשתמש בהן בפועל מוטלת האחריות לבצע בדיקות תקופתיות לעמדה.
אם בבדיקות נמצא ליקוי או תקלה כלשהי, יש לבצע את התיקון בהקדם האפשרי, בהתאם להנחיות של רשות החשמל הנוגעות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי.

ניתן למצוא את מסמך ההנחיות המלא באתר הממשלתי (פתיחה בחלון חדש):
https://www.gov.il/he/departments/legalInfo/hanhayot_minhal

לסיכום

כשמדובר בהתקנת עמדת טעינה לרכב החשמלי שלכם, הבטיחות תמיד צריכה להיות במקום הראשון.

כדי להבטיח שעמדת הטעינה מותקנת בצורה נכונה ובטוחה, חובה שמי שמבצע את ההתקנה יהיה חשמלאי מוסמך שיש לו ניסיון בהתקנת עמדות טעינה. חשמלאי בעל ניסיון יכול גם לעזור לכם לבחור את המיקום הטוב ביותר עבור העמדה, תוך התחשבות בגורמי בטיחות ונגישות.

לאחר קביעת המיקום, חשוב לוודא שעמדת הטעינה מותקנת בגובה ובמרחק הנכונים מהקרקע, ושהיא מותקנת היטב.
בנוסף, חיוני לוודא שתהליך ההתקנה עומד בתקני הבטיחות שקבעה רשות החשמל. אתם לא רוצים שחלילה ייגרם נזק לגם או לרכב שלכם. וזכרו, תחזוקה שוטפת של עמדת הטעינה חשובה כדי שהיא תעבוד בצורה בטוחה ויעילה לאורך זמן.
על ידי הקפדה על הנחיות אלו ועבודה עם חשמלאי מוסמך, תוכלו להתקין עמדת טעינה לרכב החשמלי שלכם בצורה בטוחה ומוצלחת.

מעוניינים לבצע התקנה -בטוחה- של עמדת טעינה לרכב החשמלי שלכם?

במקרה שעדיין אין לכם עמדת טעינה ביתית, אנחנו מציעים לכם לבצע את ההתקנה רק עם חברה אמינה ומקצועית שתבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר, בדגש על הבטיחות.

MeroNRG – חטיבת ה-EV של קורן מבנים ומערכות מתמחה בהתקנה של עמדות טעינה המתאימות לכל סוגי הרכבים החשמליים.
אצלנו תוכלו להנות מפתרונות טכנולוגיים חכמים ואמינים, שיטעינו את רכבכם במהירות ובקלות.

יש לכם שאלות נוספות או מעוניינים לקבל ייעוץ לפני התקנת מטען לרכב חשמלי?
צרו איתנו קשר בווטסאפ, בטלפון או מלאו את הטופס מטה ואחד מהמומחים שלנו יחזור אליכם בהקדם!

יכול לעניין אותך גם:

מכפש הוא מחבר מפלסטיק עם תבריג PG המתחבר עם אום מפלסטיק וגומיה לאיטום בין האום ללוח החשמל.
מכפש PG